Nieuws

Hier leest u het laatste nieuws over Fysiovoorjou.nl

Tips om te bewegen en te sporten tijdens hitte

Tips om te bewegen en te sporten tijdens hitte

De laatste dagen stijgt de temperatuur aanzienlijk. Het is eindelijk lekker weer, maar je twijfelt om te gaan sporten. Want kan dat wel sporten tijdens hitte? Fysiovoorjou geeft tips als je in beweging wil blijven en wil sporten tijdens hoge temperaturen.

Let op de temperaturen

Het is goed om op de temperatuur te letten. Boven de 28 graden is het meestal niet goed om veel te bewegen en te sporten. Toch hoef je niet volledig stil te zetten tijdens benauwd weer. Je lichaam houd je persoonlijke temperatuur namelijk op peil doordat je extra gaat zweten en er meer bloed door je huid stroomt.Als je dus met je gevoel en de temperatuur rekening houdt kun je sporten tijdens de hitte. Let dan wel op de volgende tips:

Locatie en tijd

Vermijd de zon tussen 12:00 en 15:00 uur. Dan is de zon namelijk op zijn hoogtepunt en de temperaturen dus ook. Ook is het goed om de locatie waar je gaat sporten goed af te stemmen op wat je wil doen. Als je buiten wil sporten dan worden verharde wegen en asfaltpaden veel heter dan zachte ondergronden of beschutte bospaden. Maar je kan ook altijd nog sporten in een sportschool met airco.

Pas je tempo aan

Doe het rustig aan. Probeer niet tot het uiterste te gaan tijdens hitte. Bouw je bewegingsroutine ook langzaam op. Je lichaam went namelijk langzaam aan de warmte. Daardoor kun je aan het eind van de zomer vaak beter tegen hitte en warmte dan tijdens de eerste zomerdagen.

Kies de juiste kleding

Trek kleren aan die luchtig aanvoelen en je lichaam ventileren. Als de wind er doorheen kan, dan zweet je meer en daardoor kan je lichaam zijn warmte beter kwijt. Kies ook voor lichte kleuren, want hoe donkerder de kledingstukken hoe meer warmte er vastgehouden wordt. Een pet, hoed of ander hoofddeksel is ook aan te raden om je hoofd af te dekken tegen de zon. Zorg vooral ook dat de pet of hoed wit is of een andere lichte kleur heeft. Van donkere kleuren warmt je hoofd namelijk alleen maar meer op.

Véél drinken

Het is goed om veel en vaak te drinken. Het is vooral goed om water of aangelengde sportdrank te drinken. Doe rustig aan met of drink geen koffie, thee of alcohol, hierdoor droog je namelijk sneller uit. Als je sportdrank drinkt vul je ook de mineralen aan die je lichaam verbruikt. Bovenal is het goed om te drinken voordat je dorst krijgt. Als je al dorst hebt, ben je net wat te laat.

Luister naar je lichaam

Het allerbelangrijkste is om naar je gevoel en vooral je lichaam  te luisteren. Ga niet te lang door en als je voelt dat het niet meer gaat, dan is het tijd om te stoppen. Doe vooral niet teveel aan sport tijdens deze hitte.

Hopelijk helpen deze tips om toch in beweging te blijven en te kunnen sporten tijdens de hitte.

Wil je tips hebben van deskundigen over een gezonde levensstijl? Heb je vragen omtrent gezondheid, sport of fysiotherapie? Maak dan gebruik van onze online spreekkamer! Door middel van een e-consult met een van onze gecertificeerde fysiotherapeuten wordt je begeleid met persoonlijke oefenprogramma’s en fysiotherapeutisch advies. Vindt meer informatie over het aanbod van Fysiovoorjou op www.fysiovoorjou.nl!

Bron: Gezondheidsnet

 

Posted in: Fysio Online Blog, Nieuws

Leave a Comment (0) ↓