Achillespees

ACHILLESPEES KLACHTEN?

De achillespees is een lange pees waar veel krachten op komen te staan. De achillespees is de verbinding tussen de kuitspieren en de hiel. Achillespeesklachten komen veel voor en er is meestal sprake van een ontsteking, beschadiging of irritatie van de pees.
Vaak beginnen achillespeesklachten geleidelijk maar worden ze wel steeds erger. Er zijn drie stadia waarin de achillespees kan verkeren.
In het beginstadium is er sprake van pijn of stijfheid na inspanning. Vaak is de plek boven de hiel pijnlijk en kan u die goed aanwijzen. De pijn en stijfheid trekt dan ook weer langzaam weg.
In het tweede stadium is de pijn meestal meteen aanwezig bij inspanning en ervaart u misschien zelfs al klachten bij het uitvoeren van uw alledaagse activiteiten.
In het derde stadium houden de klachten continue aan, ook wanneer u rust houdt. Uw achillespees kan rood en stijf zijn en zit er vocht rond de achillespees.
Het is ook mogelijk om de achillespees te scheuren. U voelt dan direct heftige pijn laag achter de kuit en op uw tenen lopen lukt vaak niet meer.
Achillespeesklachten kan u gemakkelijk vanuit huis verminderen door het doen van gerichte oefeningen. De fysiotherapeut kun u helpen door een persoonlijk advies te geven via onze beveiligde videoverbinding. Daarna krijgt u gerichte oefeningen die u gemakkelijk thuis kunt doen met het online oefenprogramma van Physitrack.

Wist u dat 80% van de fysiotherapeutische diagnose bestaat uit het stellen van de juiste vragen? Die kunnen wij dus prima online aan u stellen!