SCHOUDER

SCHOUDERKLACHTEN?

Schouderklachten en schouderpijn komen na rugklachten vaak voor. Schouderklachten zijn vaak erg vervelend omdat het u kan hinderen in het dagelijks leven. Schouderklachten geven ter hoogte van de schouder vaak pijn met soms uitstraling naar de arm, schouderblad of nek. Vaak doet het bewegen van de arm pijn maar ook het liggen op de schouder ´s nachts. Bovenhandse bewegingen en het naar achter brengen van de arm is gevoelig of beperkt.
Schouderpijn kan ontstaan na een incident maar vaak ontstaan de klachten geleidelijk. Schouderpijn kan heel hevig zijn maar er hoeft geen sprake te zijn van blijvende schade of beperking. Meestal heeft schouderpijn te maken met het gewricht zelf in combinatie met de spieren die rond het schoudergewricht en het schouderblad lopen. Vaak zijn de spieren niet sterk of beweeglijk genoeg waardoor er problemen in het gewricht optreden. Dit kan bijvoorbeeld een inklemming van de spieren en pezen onder de schouder en de bovenarm tot gevolg hebben, door deze inklemming worden bewegingen pijnlijk en beperkt.
Bij schouderpijn is het belangrijk dat de spieren die niet goed functioneren weer herstellen en beter gaan bewegen. Dit kan door dagelijks schouderoefeningen te doen. Oefeningen die u gemakkelijk zelf thuis kunt. Door de oefeningen worden de spieren sterker én ontspannen ze uiteindelijk. U zult versteld staan wat voor bijdrage gerichte schouderoefeningen hebben aan uw  herstel van schouderpijn.

Wat kunt u doen aan uw schouderklachten? Wij helpen u graag om u klachten te verhelpen of te verminderen. Onderstaand vind u meer informatie over verschillende schouderklachten.

De fysiotherapeut kan u helpen door een persoonlijk advies te geven via onze beveiligde videoverbinding. Daarna krijgt u gerichte oefeningen die u gemakkelijk thuis kunt doen met het online oefenprogramma van Physitrack.