Acute lage rugpijn (0-6 weken)

ACUTE LAGE RUGPIJN?

Acute lage rugpijn wordt ook wel lumbago of spit genoemd. Acute lage rugpijn ontstaat vaak door een verkeerde beweging, verstappen of na zwaar tillen. De pijn kan heftig zijn, vooral tijdens bewegen de eerste dagen en de pijn voelt u in het gebied tussen de onderste ribben en de billen.
Hoewel de klachten in het begin heel heftig kunnen zijn, is er vaak niets ernstigs aan de hand. In 90% van alle gevallen van acute lage rugpijn zijn de klachten aspecifiek. Dit wil zeggen zonder aanwijsbare specifieke lichamelijke oorzaak, zoals een ontsteking, tumor of compressie van een zenuwwortel (radiculair syndroom).
De pijn kan uitstralen naar de bilregio of het bovenbeen. De pijn kan ook erger worden door een bepaalde houding of beweging en het kan zijn dat u ’s ochtend heel stijf bent.
Als online fysiotherapeuten kunnen wij u helpen met adviezen voor de eerste dagen en met oefeningen hoe u uw rug weer soepel en pijnvrij kunt krijgen.

Ook als u al langer klachten heeft, kunnen wij goede adviezen en oefeningen geven die u gewoon thuis kunt doen. Accepteer geen rugklachten, doe er iets tegen en vraag een persoonlijk advies aan. De fysiotherapeut kan u helpen door een persoonlijk advies te geven via onze beveiligde videoverbinding. Daarna krijgt u gerichte oefeningen die u gemakkelijk thuis kunt doen met het online oefenprogramma van Physitrack.