Slijmbeursontsteking of bursitis?

SLIJMBEURSONTSTEKING OF BURSITIS?

Op verschillende plekken in het lichaam zitten slijmbeurzen. Dit zijn een soort stootkussens in een gewricht die de bewegingen van een gewricht soepel laten verlopen. Het kan gebeuren dat een slijmbeurs ontstoken raakt en opzwelt. Hierdoor raakt het bekneld tijdens het bewegen van een gewricht. De medische term voor een slijmbeursontsteking is bursitis.

De meest voorkomende oorzaak van een slijmbeursontsteking is overbelasting van het gewricht. Heel soms is een infectie aan te wijzen als oorzaak. Mensen boven de 30 jaar hebben een grotere kans op een slijmbeursontsteking dan jongere mensen. Slijmbeursontstekingen komen vaak voor in de elleboog, schouder en knie. Ook in andere gewrichten kan het ontstaan, maar dit komt minder vaak voor.

Naast pijn, merkt u dat het gewricht stijver is dan normaal. U kunt vaak minder goed bewegen. Soms zie of voelt u een zwelling en voelt daarnaast het gewricht warmer aan. Een slijmbeursontsteking komt vaak voor in combinatie met een peesontsteking.
Als online fysiotherapeuten kunnen we de juiste diagnose stellen via onze beveiligde videoverbinding. En gericht adviezen geven met oefeningen waarmee u leert hoe u het gewricht weer normaal kunt laten bewegen en de slijmbeurs niet meer irriteert met het online oefenprogramma van Physitrack.