KANS/RSI/CANS

RSI/KANS?

RSI (Repetitive Strain Injury) is een verzamelnaam voor klachten aan de arm, nek en schouder. Tegenwoordig noemt men dit KANS (Klachten aan de Arm, Nek en Schouder).
Er wordt onderscheid gemaakt tussen specifieke en aspecifieke KANS. Bij specifieke KANS kan u denken aan aandoeningen zoals het carpaal tunnelsyndroom, tennisarm en golferselleboog. Aspecifieke KANS zijn klachten waar niet direct een medische aandoening voor aan te wijzen is. In de praktijk zien we dat aspecifieke klachten vaker voorkomen.
Klachten die mensen met KANS ervaren zijn pijn en stijfheid op één of meerdere plekken zoals de gehele arm, nek, schouder, elleboog, handen of vingers. Ook kunnen klachten als krachtverlies en tintelingen zich voordoen. Meestal ontstaan de klachten geleidelijk aan en worden ze in de loop van de tijd erger.
Er zijn verschillende factoren die een verhoogd risico geven op KANS. Factoren die te maken hebben met houding en beweging, bijvoorbeeld lang in een houding werken, herhaling van dezelfde beweging of heel veel kracht moeten leveren, geven een grotere kans op KANS. Daarnaast zijn er persoonlijke factoren die een rol spelen bij KANS, zoals hypermobiliteit, verminderde conditie, omgaan met stress en hoge eisen stellen aan uzelf. Net als omgevingsfactoren zoals een hoge werkdruk, bedrijfscultuur, te veel of te weinig sociale contacten. Vaak is het een combinatie van deze 3 groepen factoren die uiteindelijk tot KANS leiden.
Samen met de fysiotherapeut komt u er achter welke factoren bij jou een rol spelen en de klachten verergeren. Door gerichte adviezen voor houding, beweging en omgaan met deze factoren komt u snel van de klachten af.