HERNIA

HERNIA?

Een hernia in de rug wordt in de medische wereld een Hernia Nuclei Pulposi (HNP) genoemd. Een hernia kan op verschillende plekken voorkomen, bijvoorbeeld in de nek maar ook (laag) in de rug. Op deze pagina bespreken we de rughernia. Bij een hernia ervaart u rugklachten met uitstralende pijn naar uw benen. Die uitstralende pijn wijst op prikkeling van een zenuw die vanuit uw rug naar uw been loopt. Bij een hernia wordt dit veroorzaakt door dat een tussenwervelschijf in uw rug uitpuilt en tegen de zenuw drukt. Afhankelijk van de mate waarmee de tussenwervelschijf tegen de zenuw drukt ervaart uw klachten. Dit kan zijn van een raar gevoel in uw been en tintelingen tot hevige pijn en krachtverlies. Uitstralende pijn naar de bil kan veroorzaakt worden door SI- of bekken klachten.

Zo’n uitpuilende tussenwervelschijf kan door verschillende oorzaken optreden. De tussenwervelschijf kan uitpuilen door te zware belasting van de rug, langdurig voorover buigen en draaien, een verkeerde houding of lang ineengezakt zitten. Vroeger werd een hernia geopereerd als de pijn 6 weken of langer aanwezig was. Tegenwoordig wordt nog maar zo’n 5-6% van de hernia patiënten geopereerd omdat is gebleken dat men na een aantal maanden weer op hetzelfde klachtenniveau zit als niet geopereerde hernia patiënten.

Fysiotherapie is in beide gevallen altijd raadzaam. Door het doen van oefeningen kan u de ruimte tussen uw wervels vergroten waardoor er minder druk staat op uw tussenwervelschijf en door uw rugspieren te versterken ervaart u minder pijn en kan u uw rug weer meer gaan belasten. De fysiotherapeut kan je helpen met gerichte adviezen via onze beveiligde videoverbinding om de pijn te verminderen. Wanneer u er klaar voor bent, zal u de oefeningen gaan opbouwen zodat u rug ook daadwerkelijk sterker zal worden en u uw belasting kunt gaan opbouwen via het persoonlijk opgestelde online oefenprogramma van Physitrack.